کد خبر: 18684142
تاریخ انتشار: جمعه 04 دي 1394
خانه » سایت های خبری » البرزبان » اختلافات انتخاباتی اصلاح طلبان بالا گرفت
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
«اصلاح طلب نما» خواندن منتقدین اصلاح طلب شورای سیاستگذاری اصلاحات

روزنامه آرمان منتقدین شیوه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را اصلاح طلب نما نامید و نوشت: برخی در این میان تصمیمات شخصی دارند و اتحاد اصلاح طلبان را دچار خدشه می کنند.

به گزارش چی 24 به نقل از البرزبان:

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان، پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، جریان اصلاح طلب مدعی بود که پایگاه اجتماعی آنان باعث پیروزی حسن روحانی شده است؛ آنان البته تا کنون به این پرسش پاسخ نداده اند که اگر این پایگاه اجتماعی آنقدر قوی بود که حسن روحانی پیروز انتخابات کند، چرا مرقومه نوشتند و از عارف خواستند کناره گیری کند؟

به هر روی اکنون و در دوران ثبت نام نامزدهای مجالس خبرگان و شورای اسلامی، اصلاح طلبان علی رغم اختلافات درونی، مدعای دیگری را در فضای رسانه ای مطرح می کنند و آن رسیدن به وحدت است. آنان شورای عالی سیاستگذاری را محل رجوع تمامی احزاب اصلاح طلب می نامند و با همین سازو کار از وحدت حداکثری در انتخابات می گویند.

هر چند که بسیاری از کارشناسان تمامی این سازو کارهای اصلاح طلبان را بازی تبلیغاتی می دانند و تدوین کننده لیست نهایی این جریان را 3 تن از چهره های سیاسی کشور می دانند ولیکن همین ساز و کار نیز تا به امروز اختلافاتی را بوجود آورده است.

اولین محل اختلاف، ندادن سهمیه مناسب به دولت و اعلام لیست جداگانه دولت از جریان اصلاحات بود. روزنامه آرمان امروز در چندین شماره خود از جدایی دولت از اصلاحات ابراز نگرانی کرده بود و از اصلاح طلبان می خواست که تنگ نظر نباشند.

جدای از این شکاف، سردمداری حزب کارگزاران سازندگی و اعلام لیست انتخاباتی نیز یکی دیگر از چالش های اصلاح طلبان در مجلس دهم است.

انتقادات برخی اصلاح طلبان به شیوه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان یکی دیگر از چالش های این جریان به ظاهر متحد است. روزنامه آرمان امروز که تلاش دارد، منتقدین را اصلاح طلب نما بنامد در این باره نوشته است: «روز گذشته اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به وزارت کشور رفتند تا برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کنند. حال و هوای هر دو جناح در این انتخابات متفاوت‌تر از گذشته است چون تحت تاثیر اعتدال نشات‌گرفته از تدابیر دولت تدبیر و امید انگیره‌ها بیش از همیشه شده است، چنانکه دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی دیروز تاکید کرد:‌ افراد اصلاح‌طلب انتظار نداشته باشند مشخصا از آنها دعوت به ثبت نام شود، دعوت همگانی است. اما برخی در این میان تصمیمات شخصی دارند و اتحاد اصلاح‌طلبان را دچار خدشه می‌کنند، مثلا سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد از ارسال لیست کاندیداهای پیشنهادی احزاب عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: راهی به جز تهیه لیست‌های انتخاباتی برای دیگر احزاب اصلاح‌طلب باقی نمی‌ماند.
احمد شریف از تشکیل ستاد انتخاباتی این جبهه خبر داد و اظهار داشت: در طول هفته جاری مسئول ستاد انتخاباتی این جبهه برای تشکیل ستاد و انتخاب نامزدها معرفی خواهد شد. وی افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای تهیه و تدوین راهبردهای کلی برای نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده تشکیل شد تا مکانیزم مشخصی برای گزینش کاندیداها تعیین کند. سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: در دیدار حضوری شورای مرکزی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، وی به صراحت اعلام کرد که شورای سیاست‌گذاری برای تعیین مصادیق و کاندیداها از تمامی اصلاح‌طلبان دعوت به عمل خواهد آورد که لیست‌های خود را ارائه دهند.

شریف گفت: متاسفانه روز گذشته خبری مبنی بر اینکه تعدادی از احزاب که عضو شورای سیاست‌گذاری هستند، لیست کاندیداهای خود را به رئیس بنیاد امید ایرانیان ارائه کرده‌اند، منتشر شد که اگر این عمل صورت گرفته باشد، مصداق نقض عهد و عدم صداقت اعضای شورای سیاست‌گذاری است؛ چراکه از بقیه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب برای معرفی کاندیداهای مورد نظر دعوت به عمل نیامده است.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با ابراز تاسف از تمامیت‌خواهی عده‌ای که جریان اصلاحات را به نفع خود مصادره کرده‌اند، گفت: این افراد از ورود افراد با تفکر جدید اصلاح‌طلبی ممانعت به عمل می‌آید؛ در این صورت راهی به جز تهیه لیست‌های انتخاباتی برای دیگر احزاب اصلاح‌طلب باقی نمی‌ماند.

احمد شیرزاد از فعالین اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم پیش از این در گفتگویی با روزنامه شرق تلویحا به این اختلافات اشاره کرده بود. او گفته "باید تلاش کنیم روی کاندیدای واحد در حوزه‌های تک‌کاندیدا و روی فهرست واحد در شهرهای بزرگ به توافق برسیم. شیرزاد افزوده: این مشکلی است که وجود دارد. البته با تمهیدات اندیشیده‌شده و درکی که اصلاح‌طلبان از مخاطرات پیشِ‌رو پیدا کرده‌اند، می‌دانند باید روی راهبرد یا همه یا هیچ برنامه‌ریزی کنند.

این فعال اصلاح‌طلب مهم‌ترین و مشکل‌ترین بخش کار اصلاح‌طلبان را رسیدن به اتفاق نظر در حوزه‌های انتخابیه دانسته و گفته بود: رسیدن به فهرست‌های واحد و پرهیز از رقابت باید یک اصل پذیرفته‌شده باشد.

براساس این گزارش، تمامیت خواهی مورد تاکید شریف، پیشتر . با انشعاب حزب ندای ایرانیان از اصلاح طلبان نمود بیرونی پیدا کرد. حال اصلاح طلبان علی رغم بازی رسانه ای رسیدن به وحدت، در تشتت و شکافهای عمیقی حبس شده اند و راهکاری برای رسیدن به وحدت ندارند.

 

منبع: سراج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین